Economie en zakelijk
Culturele uitwisseling heeft lang centraal heeft gestaan voor de VNC. Echter, het toenemen van de economische verwevenheid, gepaard met een veranderende geopolitieke werkelijkheid vragen om een meer actieve benadering van de economische relaties tussen Nederland en China.
De VNC richt zich op het bemiddelen tussen Chinese en Nederlandse partijen die het doel hebben economische banden te versterken en wederzijdse economische groei te stimuleren.
Maar de VNC doet meer. De vereniging versterkt actief haar relaties met andere partijen op het raakvlak van Nederlandse en Chinese zakelijke belangen, zoals met economische ontwikkelingsteams van ambassades en ministeries in Nederland en in het buitenland, met branche of werkgever organisaties en andere partijen die zich eveneens richten op het bevorderen van economische relaties tussen Nederland en China. Dit kunnen Nederlandse, Chinese maar ook andere internationale organisaties zijn.
Verder zien wij als doel kennis over de Chinese economie en haar bedrijfsleven te verspreiden.
Heeft u een interessant economie gerelateerd of zakelijk onderwerp of evenement, neem dan contact met ons op via info@vnc-china.nl
ChinaNu+

Van Drone-lattes tot Kwantum-chips: reality check voor de boardroom
door Yereth Jansen Het duurde nog geen drie minuten voordat de telefoons de lucht in gingen. Onze bus reed net bij Pudong Airport weg en voor de ruiten kroop al een file van glimmende SUV’s en sedans voorbij; BYD, Zeekr, Nio, XPeng, Aito, Li Auto, Feifan, Hongqi. Een stoet van

Amerika heeft zijn eigen Mao
door Jan van der Putten Donald Trump is uniek in zijn soort. Denken we. Toch heeft hij meer dan één voorloper. Neem Silvio Berlusconi. De overeenkomsten zijn overrompelend. In charisma en narcisme deed de Italiaan nauwelijks onder voor de Amerikaan. Regelmatig bekeek Berlusconi zich in een spiegel en zei dan

Event report China Café June 16
The latest edition of the China Café, organized by the Netherlands China Association, was held on June 16 in Utrecht and drew a diverse and engaged audience interested in global branding dynamics. This edition, titled “Building Brands Across Borders – Lessons from China and the West,” featured an interview conducted

Visiting Huawei
On June 4, 2025, the Netherlands China Association (VNC), organized an insightful company visit at Huawei in Rijswijk. The event brought together 37 participants, evenly divided between Dutch and Chinese professionals. The visit aimed to foster mutual understanding, showcase Huawei’s journey in the Netherlands, and discuss current challenges and opportunities

House of Huawei
The Secret History of China’s Most Powerful Company van Eva Dou door Nout Wellink Eva Dou is een journaliste van de Washington Post en gespecialiseerd in technologiebeleid. Zij neemt in haar dit jaar verschenen boek een diepe duik in de geschiedenis van Huawei, naar haar oordeel China’s machtigste, met vele

Vierluik Chinese Verenigingen in Nederland Deel 2: Zakelijke Ondernemingsverenigingen
Door Im Fong Liu, met dank aan Ed van der Feer Introductie Naast het versterken van culturele banden en het doorgeven van tradities, heeft de Chinees-Nederlandse gemeenschap een sterke reputatie opgebouwd als ondernemersgemeenschap. Gedreven door ambitie en innovatie, hebben veel Chinese Nederlanders een onmiskenbare stempel gedrukt op de Nederlandse economie